Три години след като технически проблем го лиши от заслужената победа в Гран При на Бахрейн, Шарл Леклер най-накрая стигна до успеха на „Сахир“ след едно безгрешно каране под прожекторите. Успехът за Ферари бе пълен, тъй като Карлос Сайнц финишира на втора позиция, като той бе големият печеливш от техническите проблеми на Ред Бул, които извадиха и Макс Верстапен, и Серхио Перес от състезанието в последните три обиколки.
Шарл Леклер, Карлос Сайнц
Трети на подиума се качи Люис Хамилтън, който също се възползва от малшанса на „Биковете“, а четвърти завърши неговият съотборник Джордж Ръсел, който прогресира с пет места в състезанието. Пети финалът пресече Кевин Магнусен, който донесе първи точки за Хаас от Гран При на Айфел през 2020.
Точки в Бахрейн още взеха Валтери Ботас, който потъна на старта, но успя да се върне до шестото място, от което потегли, Естебан Окон, Юки Цунода, Фернандо Алонсо и единственият дебютант през 2022 Гуаню Джоу за Алфа Ромео. На крачка от точките днес остана Мик Шумахер, който избра да не спира за свежи гуми при излизането на колата за сигурност 11 обиколки преди края, което го направи безпомощен в битката с Джоу за последната точка.
За Ферари днешната победа е първа от Гран При на Сингапур през 2019, когато Себастиан Фетел и Леклер също завършиха на първите две позиции. Освен това Леклер взе и бонус точката за най-бързата обиколка, което означава, че Скудерията си тръгва от първия кръг за сезона с максималните 44 точки.
По пътя си към победата монегаскът трябваше да оцелее при агресивните атаки на Верстапен след първите спирания, което той направи перфектно на три пъти. Освен това, късното излизане на колата за сигурност събра колоната, но Леклер не трепна и в този случай и стигна до абсолютно заслужена победа. За него тя е общо трета в кариерата след успехите в Белгия и Италия през 2019.
Старт на състезанието! Най-добро потегляне направи Леклер, който с новите си меки гуми се изстреля перфектно и бързо блокира Верстапен в зоната за спиране за първия завой. Трети след първия сектор се движеше Сайнц, а четвърти бе Хамилтън. От пилотите в челото най-слаба първа обиколка имаше Перес, който загуби позиция не само от Хамилтън, но и от Магнусен.
Най-голяма загуба в първата от 57 обиколки регистрира Ботас, който от шести на старт потъна до 14-а позиция още в средата на първия тур.
В началото на третата обиколка Магнусен допусна грешка в спирането за първия завои, която позволи на Перес да го изпревари в DRS зоната между завои три и четири.
Две обиколки по-късно датският пилот на Хаас загуби позиция и от Ръсел, който за по-малко от пет тура успя да се добере до позиция в топ 6, след като потегли девети.
В шестата обиколка пилотът на Алпин Естебан Окон получи санцкия от пет секунди заради контакт с втория пилот на Хаас Мик Шумахер още в първия тур. Германецът продължи участието си в състезанието след едно 360-градусово завъртане.
След края на първите седем обиколки Леклер имаше аванс от 2.3 секунди преди Верстапен, който пък е на цели 4.0 пред второто Ферари на Сайнц. В група заедно с испанеца бяха още Хамилтън и Перес.
В началото на десетата обиколка Перес мина пред Хамилтън след атака, която започна на спирането за първия завой и бе довършена в спринта до четвъртия. И в двата случая пилотът на Ред Бул имаше предимството на системата DRS, но и се позиционира перфектно и не остави шанс на седемкратния шампион.
Секунди по-късно, отново в четвъртата крива, единственият дебютант този сезон Гуаню Джоу също изпревари Албън и така застана зад своя съотборник Ботас, който стори това два тура по-рано.
Отпред след 11 тура преднината на Леклер достигна 3.0 секунди спрямо Верстапен, чийто аванс пред Сайнц бе 5.0. Нидерландецът обаче се оплака на своя отбор, че вече е започнал да губи сцепление в задните си гуми.
В края на 11-а обиколка Хамилтън стана първият пилот, който влиза в бокса през сезон 2022. Британецът сложи най-твърдите гуми на Пирели и допусна грешка още на първия завой, която позволи на Джоу да го изпревари в спринта до четвъртата крива.
Още в началото на 13-я тур британецът изпревари своя китайски съперник, който обаче направи опит за контраатака, но неуспешен.
В края на 14-а обиколка Верстапен направи първия стратегически ход в спора за победата с влизането си в бокса. Нидерландецът сложи чисто новите си меки гуми, които той избра да запази на старта. Сайнц също спря, като испанецът също сложи софт.
Една обиколка по-късно Леклер отговори на Верстапен и също посети своите механици, като той също сложи меките смеси, но вече карани. При връщането си на пистата монегаскът се озова точно пред световния шампион и се защити перфектно, запазвайки лидерската си позиция.
Само обиколка по-късно Верстапен направи първата си атака, която бе успешна. Леклер обаче не се отказа и си върна водачеството в DRS зоната между завои три и четири, въпреки че остана от външната страна на четвъртата крива.
В 18-я тур сценарият се повтори, но този път Леклер бе от вътрешната страна на четвъртата крива и отново запази челната позиция.
В 19-а обиколки Верстапен отново направи опит за атака в първата крива, но спря много късно и почти веднагически загуби позицията. По-лошата новина за световния шампион бе, че той блокира агресивно предната си дясна гуми, което му създаде много проблеми до второто му спиране в бокса.
Още в края на същата обиколка Верстапен изпадна от DRS зоната на Леклер за старт-финалната права, което даде известно спокойствие на монегаска.
След 23 обиколки на „Сахир“ двамата пилоти на Мерцедес Хамилтън и Мерцедес се движехе на съответно 24 и 29 секунди зад Леклер, като и двамата правеха своя втори стинт с твърдите гуми на Пирели, докато пред тях единствено Перес бе с медиум, а топ 3 със софт.
В 24-я тур Сайнц каза на своя тим да започнат да мислят за стратегия с три влизания в бокса, което показва, че деградацията на гумите е по-голяма от очакваната.
Във втората половина на зоната на точките Магнусен продължаваше да държи седмото място, като неговият аванс пред осмия Пиер Гасли бе над 6.0 секунди. Последните две позиции бяха за пилотите на Алпин, които въпреки наказанието на Окон се движеха в комплект, като Алонсо водеше своя френски съекипник.
В края на 25-я тур обаче двукратният шампион се отказа от битката и влезе в бокса за втори път, въпреки че кара с медиум във втората си серия от обиколки и сложи хард за третата.
В началото на 28-я тур Верстапен каза на своя екип, че гумите му са „умрели“, а в същото време Хамилтън направи втория си стоп и сложи чисто нов медиум. Изоставането на световния шампион спрямо Леклер в средата на дистанцията бе 3.5 секунди.
В 30-а обиколки лидерите започнаха да затварят с обиколка пилотите от дъното на колоната, което вкарва още една динамика в спора за победата.
Именно поради тази причина Верстапен влезе при своите механици за нови гуми медиум, като той се върна на пистата на четвърто място без никакъв трафик пред себе си.
Още в следващия тур от Ферари отново отговориха, като и този път Леклер запази водачеството си, при това с по-голяма преднина спрямо първата серия от стопове, което остави Верстапен извън DRS зоната.
След като за втори път Верстапен не успя да изпълни пресичащата стратегия световният шампион каза ядосано по радиото, че „никога повече няма да бъде внимателен в първата обиколка след стопа“, тъй като и в двата случая спокойно е можел да бъде пред Леклер.
В 33-я тур Сайнц и Перес също направиха своите втори влизания в бокса, като пилотът на Ферари сложи медиум, докато този на Ред Бул софт. Зад тях Ръсел също направи втора визита при механиците на Мерцедес, слагайки медиум, като британецът се върна на седмо място, на над 15 секунди зад Хамилтън, като двамата бяха разделени от Магнусен.
Още в следващата обиколка датчанинът също влезе за втория си стоп, като той се върна на десета позиция зад Гасли, който обаче все още не бе спирал втори път и бе със стари твърди гуми, докато Магнусен бе с нови медиум. Това се оказа ключово и още в 36-я тур двамата размениха позициите си.
Походът на Магнусен напред продължи и в началото на 37-а обиколка когато той изпревари Джоу, който също все още не бе спирал. Така пилотът на Хаас се озова на седмо място, тъй като в същото време Ботас спря за втори път.
Отпред 18 обиколки преди края преднината на Леклер бе 2.9 секунди спрямо Верстапен, докато вторият пилот на Ферари имаше аванс от 2.0 пред другия Ред Бул на Перес. Двамата обаче бяха на повече от 15 секунди зад лидерите.
В 43-я тур преднината на Леклер достигна 5.3 секунди, като в същото време монегаскът получи приятното съобщение, че има по-малка деградация от Верстапен. Моменти по-късно и двамата пилоти на Ред Бул влязоха в бокса за трети път и сложиха меки гуми.
В края на следващата обиколка от Ферари отговори, но само със Сайнц, докато Леклер остана на пистата, като преднината му спрямо Верстапен бе 26.4 секунди. Световният шампион обаче се оплака, че има проблеми със сервото на волана, който е започнал да става „тежък“.
Сейфти кар! В 46-а обиколка на пистата бе изкарана автомобилът за сигурност, след като колата на Гасли се повреди и той спря точно до пистата. От нея излизаха пламъци, което практически принуди Нилс Витих да изкара колата за сигурност, което даде „безплатен стоп“ на Леклер, който спокойно влезе в бокса и сложи меки гуми.
След спирането си Леклер отново се върна на първата позиция, втори бе Верстапен, а трети Сайнц, който запази позицията си пред Перес след третите стопове. Зад тях се движеше дуото на Мерцедес, което бе следвано от Магнусен, Ботас, Окон и Шумахер.
При движението си зад колата за сигурност Верстапен продължи да се оплаква от проблеми с волана, който е „по-лош при движение с висока скорост“. В 49-а обиколка затворените с обиколка коли бяха пуснати да изпреварят колоната, което означава, че рестартът най-вероятно ще бъде в края на 50-я тур, седем преди края.
Рейс контролът потвърди тази новина. Абсолютно всички пилоти са с меките гуми на Пирели преди финалния спринт.
Рестарт! Леклер направи перфектен рестарт, при който големият губещ бе Верстапен, който за малко не загуби второто място от бившия си съотборник Сайнц.
Още в първия тур след подновяването на състезанието авансът на Леклер достигна 1.5 секунди, докато този на Верстапен пред Сайнц бе 0.8.
В 54-а обиколка Сайнц започна своята атака срещу Верстапен, чийто проблеми в колата става все по-големи и вече включваха и батерията. Това позволи на испанеца да мине пред пилота на Ред Бул на правата между завои 10 и 11.
Три обиколки преди края на състезанието Верстапен се прибра в бокса с терминален проблем в своя Ред Бул, който го извади от Гран При на Бахрейн. За него това е общо пето отпадане в Бахрейн в девет старта от 2015 насам.
В последните обиколки най-интересна бе битката за третото място, което бе оспорвано между Перес и Хамилтън, в повторение на техния дуел от Гран При на Абу Даби. Отпред в началото на финалния тур Леклер и Сайнц имаха конфортен аванс пред Перес, които се завъртя в първия завой и подари подиума на Хамилтън.
Повторения обаче показаха, че проблем в двигателя е причинил завъртането на Перес, което той нямаше как да предотврати. Мексиканецът също не финишира състезанието.
Край на състезанието! Шарл Леклер и Карлос Сайнц донесоха мечтана двойна победа на Ферари на старта на сезон 2022 във Формула 1. Люис Хамилтън с изключително късметлийски подиум на „Сахир“ след отпаданията на двамата пилоти на Ред Бул в последните обиколки.
Сезон 2022 във Формула 1 продължава следващата седмица с втората в историята Гран При на Саудитска Арабия по улиците на Джеда. Състезанието на брега на Червено море е предвидено за неделя от 20:00 часа българско (лятно) часово време. В дните преди това ще се проведат и тренировките и квалификациите.
За да коментирате, трябва да сте регистриран потребител!
Регистрация