10 причини да гледате F1 през сезон 2014
Формула 1 стартира сезон 2014 с първата свободна тренировка в 3:30 рано сутринта в петък. Квалификацията и състезанието са в 8:00 българско време сутринта на събота и неделя. Състезанието идва в малко по-човешко време на запис по БНТ 2 – от 10:00 е студиото, а 30 минути по-късно – и състезанието.
1) Невъзможно е да се предвиди какво ще стане през сезона
Буквално невъзможно. Шефът на Red Bull Кристиан Хорнер не изключи възможността Mercedes да спечели двойна победа с две обиколки преднина. Доставчикът на електроника на Ferrari пък прогнозира отпадането на ВСИЧКИ болиди.
2) Новите коли се нуждаят от ПИЛОТИ
Проблемите с издръжливостта означават, че пилотите трябва да бъдат много внимателни. Все още никой не е научил колата си добре, нито от състезателите, нито от инженерите. По своето същество болидите тази година са много сложни хибриди: с 60% повече въртящ момент от миналата година. Но и с необходимост от небивало досега в историята на шампионата пестене на гориво. На всичкото отгоре толкова много въртящ момент и толкова по-малко притискане означават много повече занасяне. Супер!
3) Фетел няма да е претендент за победите (поне в началото)
Освен ако Red Bull не осъществява блъфа на века, шампионите имат много сериозни проблеми. Колата е красива, но Ейдриън Нюи този път е трябвало да работи с вързани ръце заради вечно чупещата се техника на Renault. Като отбор в тестовете Red Bull е на около 3000 км зад Mercedes, а Фетел – на около 2000 зад Розберг. Новият съотборник на Фетел Даниел Рикиардо призна, че и точките ще бъдат успех. Хелмут Марко пък предположи, че Фетел може да си тръгне, ако отборът не се справи с колата.
4) Новите двигатели са далече от научната фантастика
Новите двигатели звучат страхотно въпреки всички опасения. Но пък в синхрон с всички опасения, са ужасно чупливи. Дори тези на Mercedes. Просто системата е много сложна. Освен двигателя там работят две машинки за възстановяване на кинетичната и топлинната енергия. Без тях колата губи 160 к.с. в продължение на 30 секунди от всяка обиколка. Между другото болидът с пилота вече тежи 690 кг, а мощността е около 750 к.с.
5) Квалификациите ще бъдат интересни
В квалификацията в събота за първи път ще видим реалната скорост спрямо миналата година. Според различните анализатори новите болиди са с между секунда и две по-бързи или по-бавни. Засега най-бързата обиколка от тестовете в Бахрейн изостава със секунда от полпозишъна там миналата година. Това е най-точният ни ориентир. При това постижението е със значително по-слаба аеродинамика и категорично без обдухване на дифузьора. Най-хубавото е, че вече няма да има стратегии в Q3. Пилотите ще стартират състезанието с гумите от Q2, а достигналите до Q3 ще имат цял нов комплект сликове. А и продължителността на последната част на квалификацията вече е 12 минути.
6) Голямата битка, част 1: Алонсо срещу Кими
Много време мина, откакто Скудерията имаше двама световни шампиони на решетката. Близо 60 години, ако трябва да сме прецизни – от времето на Алберто Аскари и Джузепе Фарина. В последно време политиката беше да има категоричен номер 1 (Шумахер, Алонсо), което в крайна сметка доскоро се отплащаше. Само че вече четири години Ferrari не може да се справи с Red Bull, затова Лука ди Монтедземоло заложи на двама №1. Очертава се битка в стил Прост и Сена! Досега Кими и Фернандо съумяват да поддържат благоприличен тон. Испанецът имаше предимство в тестовете. Интересно е да видим доколко Кими ще действа мотивиращо на Алонсо и докога двамата ще бъдат задружни приятели...
7) Болидите може и да са странни, но поне имат собствен характер
Докато свикнем с грозноватия нос на Caterham, повечето "мравояди" ще изчезнат. Много от отборите вече предприеха промени по странните си носове. А примерът с Williams е категоричен: откакто носи цветовете на Martini, никой не критикува носа му.Единствено ще трябва да научите номерата на пилотите за последен път. Повече няма да ги променят.
8) Завръщането на Williams изглежда сериозно
След осем дни тестове в Бахрейн (и четири в Испания) Фелипе Маса записа най-бързата обиколка. Вярно, че Нико Розберг изостана на хилядни от секундата с по-бавни гуми, но напредъкът на Williams е безспорен. Освен това Валтери Ботас направи най-много обиколки от всички във втората серия тестове на "Сахир". Изглежда, смяната на двигателите Renault с Mercedes е била в съвсем точен момент и може да се смята за поредното гениално решение на сър Франк Уилямс и дъщеря му Клер. Феновете на славния отбор се надяват, че най-накрая ще го видят там, където беше през 80-те и 90-те, или поне, където беше в ерата BMW.
9) Кевин Магнусен
Тази година във Формула 1 има трима дебютанти: шведа Маркус Ериксон в Caterham, руснака Данийл Квят в Toro Rosso и датчанина Кевин Магнусен в McLaren. Отборът на McLaren стартира тестовете в Испания ударно, но полека-лека отстъпи водачеството на Mercedes, Ferrari и Williams. Това не попречи на Кевин да направи страхотно впечатление, някои заговориха дори за победи и титла. Предстои да разберем дали McLaren ще му предостави кола, с която би могъл да блесне до опитния Дженсън Бътън.
10) Голямата битка, част 2: Хамилтън срещу Розберг
През 2013 Люис не разгроми Нико по начина, по който мнозина очакваха. Което, общо взето, можеше да се очаква, като се има предвид, че дори Шумахер не го направи. Статистиката показва следното – миналата година Розберг спечели две състезания, а Хамилтън – само едно. Но все пак Люис спечели квалификацията пет пъти (три за Нико) и влезе в топ пет 13 пъти (девет за Нико). Люис е във форма и жаден за успехи – минаха пет години от първата титла с McLaren. Може да няма друг такъв шанс...
За да коментирате, трябва да сте регистриран потребител!
РегистрацияКоментари
14.03.2014 13:32
Този път Редбул ще ядат пердах. Този сезон аеродинамиката не е толкова ключова както бе предни сезони и ще има както е написано ПИЛОТСКИ фактор. А откъм пилотски умения най-добрите са Алонсо, Райконен и Хамилтън. Също така има много нови системи, двигателите са изцяло нови за този сезон. Откъм издържливост не се знае кой отбор колко добър и съответно двигател. Има и друг интересен фактор. Отборите имат ограничение от 100 литра гориво за едно състезание, които трябва да им стигнат и дори да остане в резервоара гориво. Изчислено е, че това гориво ако се натиска всички обиколки в дадено състезание на макс, НЯМА да стигне.. Следователно отборите ще трябва да избират моменти в които да карат на макс и други в които няма да го правят, за да стигнат до финала. Изобщо новостите са толкова много, че ще е от интересно по-интересно. Едно гарантирам, че Редбул няма да доминират и то изобщо, дори в момента като чисто темпо в квалификационен тур изостават от Мерцедес с 5-6 десети и от Ферари с 2-3, а в състезателна дистанция изостават от Мерцедес с 1 СЕКУНДА и от Ферари и Уилямс с малко. Скоро това изоставане трудно ще бъде стопено.
14.03.2014 12:26
мачкай Кими
14.03.2014 12:02
Вече не е забавно като по-времето на Шумахер след махането на питстопа за зареждане всичко стана по-глупаво те скоро ще ги направят така че и гуми да не се сменят и няма почти никакви изпреварвания да не говорим че в последните 2-3 години шампиона е ясен към 10 - 11 кръг *erm*
14.03.2014 13:42
Напротив. ПРез 2010 и 2012 титлата се реши в последния кръг с 1 точка, въпреки доминацията на Редбул, тъй като имаше един пилот на име Фернандо Алонсо, който дори с по-слабите Ферарита успяваше да бие Фетел. Иначе през 2011 и 2013 доминацията бе голяма, но за да се случи това имаше доста фактори. Примерно 2011 имаше обдухване на дифузьорите на колите от изгорелите газове, а Редбул можеха чрез специални карти за двигателя, да обдухват дори ПРИ СПИРАНЕ. Имаха също някакви измислени ниски крилца, които минаваха тестовете на ФИА с 100 кг тежести без да опрат никъде, а по пистите незнайно как се влачеха на 1 мм от асфалта. Също така Нюи (конструктора на Редбул) години наред правеше хитринки с разположението на батериите за КЕРС системата, както и с тяхното тегло. Защото КЕРС-а на Редбул бе най-лекия ! И той можеше да си поставя батериите където си поиска и да направи страхотен баланс. През 2014 обаче, батериите имат ТОЧНО ОПРЕДЕЛЕНО място и този път са като на всички останалите и той неможе да си играе с тях. Затова и бе недоволен. През 2013 година Редбул започнаха мега зле сезона и странно или не, някой хора решиха да "сменят" гумите, т.е. самите смеси на гумите и хоп Редбул изведнъж станаха пушки. През 2011 имаше обдухване както написах и ФИА решиха САМО на Англия да го забранят и хоп Ферари биха Редбул и те решиха да върнат обдухването до края на 2011 сезон. Изобщо цирка е пълен. Без тези неща, които изброих, Редбул нямаше да доминират така ! Така че положението през тези години освен отборно, бе малко и политическо.. Винаги ги побутваха. Сега обаче 2014 година е различно. Всичко е ново, Рено видимо се издъниха с двигателите си които хем са по-малко мощни от другите, хем гърмяха на поразия на тестовете преди сезона. Отделно всичко е фиксирано като тежест и разположение и никой неможе да прави хитринки. Аеродинамиката преди бе ключов фактор за успеха, сега няма да е така. Ще трябва пилотите да покажат защо са там. Освен да карат, те ще трябва да пазят гуми, както казах неможе цяло състезание да карат на макс, ще трябва да подбират момента да го правят, така че да им СТИГНЕ горивото до края. Изобщо ще е мега интересно. Иначе за изпреварвания също не си прав. ПРез 2010 имаше малко да, но после въведоха от 2011 насам система нарчена DRS (Drag Reduction System), която следк ато бъде активирана отваря горния профил на задното крило и така въздуха преминава по-лесно, следователно скоростта се увеличава. Това направи изпреварванията лесна работа. Този сезон няма да има доминация на никого.
14.03.2014 11:56
Глупости още 5-6 тият кръг Фетел ще е с 30 -40 точки преднина *smile*