Серхио Перес спечели Гран При на Сингапур

18:31
Серхио Перес спечели Гран При на Сингапур

За втори път през 2022 година Серхио Перес спечели състезание във Формула 1, след като пресече първи финала в надпреварата за Гран При на Сингапур. Мексиканецът обаче може да загуби успеха си, тъй като тепърва ще бъде разследван за нарушение на правилата при рестарта след второто излизане на колата за сигурност.

Ако той получи наказание от повече от 5 секунди, то завършилият втори Шарл Леклер ще се поздрави с четвъртата си победа за сезона и първа от Гран При на Австрия в средата на месец юли. Монегаскът стартира от полпозишън в състезанието, което започна със закъснение от 65 минути, заради големия порой, който удари „Марина Бей“ час преди обявения начален час на надпреварата.

Още в първите метри обаче той загуби първото място от Перес, който не изпусна водачестовото в нито един момент до финала, който дойде в края на 59-та от предвидени 61 обиколка заради изтичането на времето от два часа. На финала разликата между Перес и Леклер бе 7.5 секунди, след като монегаскът загуби темпо във финалните турове.

Последното място на подиума в Гран При на Сингапур спечели вторият пилот на Ферари Карлос Сайнц, който през цялата вечер не успяваше да поддържа темпото на първите двама и въпреки двете излизания на колата за сигурност завърши на 15.3 зад Перес. Двамата пилоти на Макларън Ландо Норис и Дениъл Рикардо допълниха топ 5 в състезанието на „Марина Бей“.

Шести финалната линия пресечи Ланс Строл, а едва седми завърши световният шампион Макс Верстапен. Нидерландецът направи много слаб старт, в който загуби цели 4 позиции, след което започна да си проправя път през колоната. Той атакува Норис за 4-то място при последния рестарт, но блокира и двете си предни гуми, след което направи непредвиден стоп и се върна в дъното на колоната. 

До финала обаче пилотът на Ред Бул си проправи път до седмата позиция, изпреварвайки Себастиан Фетел в последната обиколка. Петкратният победител в Сингапур завърши осми, а точки взеха още Люис Хамилтън и Пиер Гасли.

До финала стигнаха само 14 от стартиралите 20 пилоти, като Юки Цунода, Естебан Окон, Алекс Албон, Фернандо Алонсо, Никола Латифи и Гуаню Джоу отпаднаха. Окон и Алонсо не стигнаха до финала заради повреди в своите коли, а останалите четирима отпаднаха заради различни инциденти.

В генералното класиране във Формула 1 пет кръга преди края на сезона начело остава Верстапен, който има актив от 341 точки и аванс от 104 пред Леклер. На само два пункта зад монегаска е и днешният победител Перес. 

Сезон 2022 във Формула 1 продължава следващата неделя с Гран При на Япония. На „Сузука“ Верстапен ще има втори шанс да си гарантира втората си поредна титла предсрочно.

Хронология на състезанието за Гран При на Сингапур във Формула 1:

Старт на състезанието! Най-добро потегляне направи Перес, който още преди зоната за спиране за първия завой изпревари Леклер. Зад тях Сайнц изпревари Хамилтън, а Верстапен загуби цели четири позиции и в края на първия сектор бе 12-ти.

1/61 - Световният шампион се опита да си върне едно от загубените места, след като пробва да мине от вътрешната страна на Магнусен на завои 10 и 11, но това за малко не му коства позиция и от Рикардо.

2/61 - Верстапен излезе перфектно от третия завой и изпревари Магнусен. Само четири завоя по-късно пилотът на Ред Бул се върна в зоната на точките, след като изпревари и Строл в спирането за седмата крива.

3/61 - Световният шампион продължи със своя прогрес, този път негова жертва стана Цунода, който загуби деветото място в спирането за 14-я завой.

5/61 - Перес и Леклер започнаха да се откъсват пред Сайнц, които бе на цели 6.0 секунди зад своя съотборник след само 5 обиколки. Дистанцията между двамата водачи бе 1.2 секунди.

7/61 - Джоу и Латифи отпаднаха от състезанието след контакт помежду им на влизането в петия завой. Пилотът на Алфа Ромео се опита да изпревари своя съперник от външната страна на кривата, но канадецът затвори много агресивно траекторията.

8/61 - Кола за сигурност! Заради спрелия автомобил на Джоу в зоната за сигурност не петия завой състезанието бе неутрализирано с колата за сигурност. Така 100% рекорд за появата на автомобил за сигурност в Гран При на Сингапур бива запазен.

Излизането на колата за сигурност практически гарантира, че пилотите няма да изминат цялата дистанция от 61 обиколка. Вместо това състезанието ще продължи два часа + една обиколка.

10/61 - Рестарт! Колата за сигурност се прибра в бокса и състезанието бе подновено. Перес направи страхотен рестарт и без проблем задържа зад себе си Леклер.

11/61 -  В петия завой след подновяването на надпреварата Верстапен успя да изпревари последния победител в Гран При на Сингапур Фетел, изкачвайки се на осмата позиция.

Осем завоя по-късно световният шампион спечели и седмото място, след като малко изненадващо се гмурна от вътрешната страна на Гасли в спирането за острия, почти обратен, завой 13.

13/61 - Перес и Леклер отново започнаха да се откъсват пред колоната. Авансът на пилота на Ред Бул пред монегаска бе 1.3 секунди, а пилотът на Ферари водеше с 4.3 на своя съотборник Сайнц.

17/61 - Разликата между Перес и Леклер продължава да се върти около 1.2-1.5 секунди, но авансът на монегаска пред втория пилот на Ферари Сайнц достигна 8.7 секунди. Точно в този момент испанецът заяви на своя отбор, че съвсем скоро пистата ще бъде достатъчно суха, за използването на сликовете.

20/61 - Перес успя да се откъсне на 2.7 пред Леклер, който пък водеше с 11.3 на съотборника си Сайнц. Верстапен продължаваше да бъде седми, но на цели 26.8 зад Перес. Световният шампион бе заседнал зад двукратния победител в Сингапур Алонсо.

21/61 - Виртуална кола за сигурност! Състезанието бе неутрализирано за втори път след като Алонсо спря на десетия завой заради проблем в двигателя на неговия Алпин. Колата на испанецът просто изгасна на правата между завои 9 и 10.

При виртуалната кола за сигурност Ръсел, който се движеше на 15-та позиция, влезе в бокса и стана първия пилот, който сложи сликовете в днешното състезание. Британецът заложи на медиум смесите, но едва не се удари в стената още в първия завой след връщането си на пистата.

23/61 - Виртуалната кола за сигурност бе отменена и състезанието бе подновено. Перес водеше с 3.0 на Леклер.

24/61 - В първата си пълна обиколка със сликовете Ръсел загуби цели 11 секунди спрямо най-бързите пилоти на пистата.

25/61 - Албон изтърва точката си на спиране за осмия завой и се удари челно в стената. Тайландецът успя да се върна в състезанието, но предното му крило бе счупено и той остана да лежи спокойно точно до стената.

26/61 - Виртуална кола за сигурност! Заради предното крило на пилота на Уилямс състезанието отново бе неутрализирано.

27/61 - Виртуалната кола за сигурност бе отменена, въпреки че на пистата все още имаше маршали, които отстраняваха предното крило на Албон. Самият тайландец успя да стигне до бокса на своя отбор, но се отказа от по-нататашно участие в състезанието.

28/61 - Виртуална кола за сигурност! Окон също напусна състезанието заради технически проблем. Французинът спря в зоната за сигурност на 13-я завой. Това доведе до ново неутрализиране на състезанието. 

30/61 - Рестарт! След близо две обиколки виртуалната кола за сигурност бе отменена, а при рестарта Верстапе за малко не се удари в Норис с много висока скорост малко преди зоната за спиране за седмия завой.

31/61 - След преполовяването на дистанцията, която няма да бъде покрита изцяло, Перес водеше с 3.1 на Леклер, който пък от своя страна имаше аванс от цели 17.0 секунди на своя съотборник Сайнц.

33/61 -  Хамилтън допусна много нетипична грешка и изтърва спирането за седмия завой. Британецът се удари със сравнително висока скорост в бариерата, но изглежда се размина без големи поражения.

Пилотът на Мерцедес загуби една позиция от Норис при тази си грешка. Той се върна на пистата точно пред Верстапен. Различни кадри обаче показаха, че лявата част на предното крило на британецът има доста щети и той губеше много сцепление. 

По-назад Гасли, Цунода, Ботас и Магнусен влязоха в бокса и сложиха сликовете.

34/61 - Леклер също влезе в бокса и сложи гумите медиум. Перес остана на пистата за поне още една обиколка със силно износените интермедия. Хамилтън също влезе в бокса за смяна на предното крило и гуми медиум.

35/61 -  Напълно очаквано обиколка след Леклер и Перес влезе в бокса. Мексиакнецът също сложи гумите медиум и се върна на пистата на първата позиция, с аванс от 8.8 секунди пред Леклер, който обаче бе загрял своите гуми.

36/61 - Кола за сигурност! Цунода, който бе спрял за сликове, се удари челно в стената на десетия завой и това отново наложи излизането на колата за сигурност. Японецът се опита да влезе с твърде висока скорот в кривата, но загуби сцепление и продължи директно към стената.

При колата за сигурност Норис, който бе останал на пистата, успя да направи своя стоп за гумите медиум. Същото направи и съотборника му Рикардо, който обаче заложи на меките сликове. 

Австралиецът спечели много от това излизане на колата за сигурност, тъй като след спирането си в бокса той се върна на пистата на шеста позиция, пред Строл, Фетел, Хамилтън и Гасли, които бяха пред него преди стоповете.

39 обиколка - Рестарт! Въпреки очакванията за по-дълъг престои на колата за сигурност тя се прибра в бокса след само три обиколки. Перес отново бе перфектен при рестарта и задържа първата си позиция пред Леклер и Сайнц. До края на състезанието остават по-малко от 35 минути.

40 обиколка - Верстапен опита да изпревари Норис в спирането за седмия завой, но блокира и двете си предни гуми, подобно на Хамилтън малко по-рано. Пилотът на Ред Бул обаче се размина с удара в стената, но пак трябваше да посети в бокса заради огромните плоски петната по гумите му. 

Точно когато Верстапен направи извънредно спиране в бокса рейс контролът обяви, че Перес ще бъде разследван за нарушение зад колата за сигурност. 

41 обиколка - Ръсле пробва изпреварване срещу Шумахер в спирането за първия завой в борбата за 13-то място, но се стигна до контакт между двамата, след които британецът се прибра с много ниска скорост в бокса заради спукана задна дясна гума. Пилотът на Хаас също се прибра в бокса с ниска скорост заради повреди.

43 обиколка - Рейс контролът разреши използването на системата DRS, което е добра новина за Леклер, който бе на само 0.5 секунди зад Перес, който пък се оплакваше от проблеми в двигателя на неговия Ред Бул. Двамата отново се откъснаха с лекото пред Сайнц, който бе на 8.1 зад Леклер 25 минути преди края на състезанието.

48 обиколка - Леклер загуби близо секунда в последния сектор, след като допусна грешка в спирането за 16-я завой. 

В предходните обиколки Перес допусна две неточности на 14-та крива, но успя да остане на пистата пред своя съперник.

50 обиколка - След грешката на Леклер преднината на Перес се задържа на около 1.5 секунди, а монегаскът водеше с 1.7 на Сайнц. Испанецът имаше аванс от 2.7 пред Норис.

В същото време рейс контролът обяви, че ще разследва провинението на Перес зад колата за сигурност след края на състезанието. Все още не е ясно за какво нарушение точно ще бъде мексиканецът.

Точно заради това от Ред Бул казаха на своя пилот да вдигне темпото, за да отвори преднина пред Леклер, която да му позволи да запази първото си място дори и при наказание след финала. От Ферари пък казаха обратното на своя пилот.

52 обиколка - По-малко от девет минути преди края на състезанието авансът на мексиканеца бе 3.1 секунди, след като Леклер допусна нова грешка на 16-я завой в предходния тур.

56 обиколка - Авансът на Перес мина заветната граница от 5 секунди по-малко от две минути преди изтичането на времето.

Край на състезанието! Серхио Перес спечели своята втора победа за сезона, втори на 7.5 секунди зад него завърши Шарл Леклер, а подиума на „Марина Бей“ допълни вторият пилот на Ферари Карлос Сайнц.

Булевард

За да коментирате, трябва да сте регистриран потребител!

Регистрация