Една от най-горещите новини в последните няколко дни бе оповестяването на цифрите по контракта на Лионел Меси с Барселона. Шокиращите за мнозина цифри от 138 милиона евро годишно, 115 милиона при подписване на контракта и още 78 милиона бонус лоялност до неговия край, направиха обща сметка от около 555 милиона или повече от половин милиард евро за четирите години, каквато е неговата продължителност. От каталунците пък заплашиха "Ел Мундо" със съд за оповестяване без позволение на подобна конфиденциална информация без разрешение и се впуснаха да търсят “къртицата”, която е предала тъй ценната информация на медиите.
Сега вестник "Марка" се опитва да даде един малко по-различен поглед върху други аспекти от ситуацията и влиянието на аржентинеца в обратна посока - а имнно приходите, които носи на своя клуб. Испанското издание се доверява на двама експерти - Марк Манчен, създател и директор на 2Playbook, и Иван Кабеза, икономист и един от основателите на Laudem Partners, които се опитват да погледнат и от три основни гледни точки - икономическа, спортна и емоционална, които стоят в основата за правилното възприятие на ситуацията.
“Има неща, които не могат точно да се определят, но нека покажем важността на Меси, започва разяснението си Кабеза и продължава: Например 36 процента от трофеите, които Барселона е спечелил, са с него. Повечето спонсорски договори имат клаузи, които се отнасят конкретно до играча. На емоционално ниво връзката Барселона - Меси е разпозаваема навсякъде по света. Имате туристи, които посещават града само за да го видят, последователите в социалните мрежи. Годишно той генерира приходи от минимум 130 и максимум 200 милиона евро, което, погледнато пропорционално, не надвишава парите, които получава,” обяснява икономистът.
Преки и не преки приходи
Меси генерира приходи по директен и индиректен начин, но вторите е по-трудно да бъдат изчислени, въпреки това те в крайна сметка стават част от финансите на клуба.
Видимите примери могат да бъдат различни - Барселона получава различна сума за изиграването на приятелски мач, ако аржентинецът ще играе и ако няма да играе в него. В много случаи има наказателни клаузи при отсъствието му на събития организирани от спонсори на клуба.
Друг аспект от влиянието му е продажбата на фланелки - осем от всеки девет фланелки, продадени в клубния магазин, носят неговото име на гърба. Това носи около 20 милиона евро всяка година. Продажбата на билети е друго голямо перо, в което участието на Меси е безспорно - между пет и 10 процента от туристите, идващи в Барселона, искат да наблюдават мач на живо и именно Ла Пулга е отговорен за този интерес. Същото важи и за социалните мрежи, обяснява Менчен.
“Видео, в което Меси празнува отбелязване на гол или каквото и да е, ще достигне до повече хора, ще стане по-популярно, независимо дали той е играл добре или не. Това е разликата с Реал Мадрид,” заявява специалистът и допълва вижданията си свързани с дълговете на клуба и приходите по време на пандемията от COVID-19.
“Той компенсира това, което му е платено, с генерираното. Но аз искам да сменя фокуса: Меси носи много повече приходи, отколкото разходи в медиино и икономическо отношение за разлика от - Усман Дембеле, Филипе Коутиньо и Антоан Гризман,” допълва Марк Менчен.
Дали Меси е в Барселона или не ще има ефект на удар по отношение на спонсорските договори. Rakuten, например, поднови договора си с Барселона за още един сезон, но при значително намаляване на финансовите параметри, обяснява Менчен. Беко ще направи същото през следващите няколко дни, но ще намали сумата, която плаща на каталунците, с петдесет процента.
В допълнение кандидатът за президент на Барселона Виктор Фонт също защити аржентинеца като заяви, че не Меси е съсипал финансово Барселона. "Проблемът е в грешките в икономическото управление, допуснати през последните години, милионите, похарчени за нови попълнения и подновяването на контракти,“ заяви той.
За да коментирате, трябва да сте регистриран потребител!
Регистрация